自分道 Jibun-Dou

アフリカはセネガル。青年海外協力隊。

93 No materials 物がない

Senegalese school have subjects including French, math, science, social studies, arts and crafts, music, physical education and Arabic.


French and math lessons are given every day. In some schools, the main language is Arabic.


Other subjects, however, are conducted rather irresponsibly.

There is a timetable for students.

According to the schedule, PE is scheduled once a week. But it is normal for some classes not to take place the lesson at all.


Teachers are drawing some tools on the blackboard for teaching science.

Teachers are drawing maps on the blackboard for teaching social studies.

Teachers are drawing some animals and plants on the blackboard for teaching arts.

Teachers are singing a cappella for teaching music.

 

In short, teachers teach subjects without educational tools and textbooks.


On the other hand, materials are abundant in schools in Japan .

In an environment without materials, both teachers and students are hard.


f:id:yuta7watanabe:20181214073124j:image

f:id:yuta7watanabe:20181214073116j:image

 

In a lesson of PE, they played football.

The whole class chases one tattered ball.

A child used a branch of the plant, which was broken from a tree, as a referee's flag.

 

セネガルの学校の教科には、

フランス語、算数、理科、社会、図画工作、音楽、体育、アラビア語、があります。

 

その中でも、フランス語と算数は必ず毎日行われています。

学校によっては、語学のメインがアラビア語の学校もあります。

 

他の教科はというと、かなり気まぐれに行われています。

時間割があって、予定では体育は週1回の予定ですが、全く行われないクラスが当たり前にあります。

 

理科では、生活の道具を黒板に絵で描いて教え、

社会では、セネガルの地図を黒板に描いて教え、

図工では、動物や花の絵を黒板に描いて教え、

音楽では、アカペラで歌を歌う。

 

先生は物を一切使わず、教科書すら使わない(というか、ない)授業が行われています。

 

日本の小学校生活は物に恵まれています。

物が無い環境は、教える側も教わる側も苦しいです。


f:id:yuta7watanabe:20181214073124j:image

f:id:yuta7watanabe:20181214073116j:image

体育、サッカーにて。

クラス全員で1つのぼろぼろのサッカーボールを追いかけます。

この子は、木から折ってきた枝を審判の旗にして使っていました。