自分道 Jibun-Dou

アフリカはセネガル。青年海外協力隊。

69 Snapping パッチン

Finger snap.


I have one of my memories about finger snap when I was a child in the elementary school.

I remember that when I practiced for about an hour to make a big sound with finger snap, the skin of the finger was peeled off. It was so painful that I stopped the practice anymore.


I can see such finger snapping in classrooms in Senegal.

 

In Japanese classrooms, when children speak something, they usually raise their hands first. In Senegal, the finger snapping is done many times when they want to answer questions, and the shape of the finger is like pointing at one place.


Children loudly call "Monsieur, Monsieur!"to male teachers.

And they say to female teachers, "Madame, Madame!" 

They call teachers so that they are appealing to be asked questions.


Today is the 7th-day since I have been to elementary schools.

I taught a second grade class for a short time.

This is my first time practicing of teaching in Senegal.

The teacher of the class was with me and she helped me with speaking French and Wolof local language.


In the middle of the class, children started calling "Mousseux, mousseux!" to me. 

Everyone appealed like "Appoint me!" with their voice.

Finally the children stood up and came to the front of the classroom to try to be appointed in right front of me.

That situation settled down when I selected one student. 

In Senegal, I saw this situations many times for just this week.


Anyway, I tried my first class, but observing classes are different from doing classes by myself. Then I think I will take more classes from now on.


It's a cute scene that some of the little kids couldn't do finger snapping and they are just sticking their middle fingers and thumbs together and apart them repeatedly. Of course, they couldn't make a sound. They were just mimicking like other children.

f:id:yuta7watanabe:20181016022831j:image
On Monday mornings, Senegalese sing the national anthem while raising a flag.

 

指パッチン。

 

指パッチンについて、小学生の頃の記憶で1つ思い出があります。

大きな音を鳴らしたくて1時間くらい続けて練習していたら、集中して使っていた指の皮がペロッとむけた、という思い出。

とんでもなく痛くて、その日で練習終了。

 

そんな指パッチンを、セネガルの教室で見かけます。

 

日本の教室では発言するときは、大体が手をパーにして挙げて答えることが多いです。

セネガルでは、何度も指パッチンをして、指の形は1のように指をさした時の形。

 

子供たちは、

男の先生に対しては「ムスゥー、ムスゥー!」

女の先生に対しては「マダム、マダム!」というように、

「先生、先生!」と呼びまくります。

私を当てて、というアピールしまくりです。

 

小学校へ行き始めて1週間の今日。

少しだけの時間、2年生のクラスで授業することになりました。

これは初めての実践です。

担任の先生は私と一緒にいて、フランス語で補足してもらいながらしました。

 

途中で「ムスゥー、ムスゥー!」の連呼が起こり、

当てて当てて!とアピールしたいために、

子供たちは席を立って、さらには教室の前まで出てきて、私の視界に入ってこようとしました。

ひとまず、誰かを当てるとおさまりました。 

セネガルで、この状況は1週間見ただけでも何回も見た光景です。

 

とにかく、1回目の授業に挑戦してみたけれど、授業を見学しているのと、自分でするのとは全く違います。

これからはどんどん授業を引き受けようと思います。

 

小さい子供の中には、指パッチンができずに中指と親指をくっつけたり離したりしてる、指が鳴ってない子がいてかわいらしいです。

鳴ってないけれども、みんなと同じようにまねています。

 

f:id:yuta7watanabe:20181016022831j:image

月曜日の朝は国旗掲揚しながら国家を歌います。